2013. ápr 22.

Hogyan kerüljük el a legnagyobb pozicionálási hibákat?

írta: SalesOpt
Hogyan kerüljük el a legnagyobb pozicionálási hibákat?


Napjainkban egyre nehezebb egyértelműen megkülönböztethető termékeket (hát még szolgáltatásokat!) kínálni a fogyasztóknak. A legtöbb esetben maguk a vállalatok sem látják, hogyan lehetne egyedülálló módon megjelenni vásárlóik előtt, így aztán sorra követik el a pozicionálási hibákat.


Alábbiakban sorra vesszük azt a 3 leggyakoribb és legelemibb hibát, amelyet a multinacionális nagyvállalatokon kívül egyetlen cég sem engedhet meg magának.
1. Nem érdemes felvágni Hiba azt hinni, hogy felhívhatjuk magunkra a figyelmet, ha dicsekedni kezdünk eredményeinkkel. Márpedig nagyon sok cég követi el ezt a hibát: legtöbben arra hivatkozva próbálják terméküknek megnyerni a fogyasztót, hogy vezető szerepet töltenek be adott szegmensben, adott piacon, adott fogyasztók körében, stb. Utóbbi felsorolásból is látszik, hogy hacsak nem ténylegesen piacvezető és a háztartások igen jelentős hányadában jelen lévő márkáról van szó, ez a felütés szánalmas magyarázkodáshoz vezethet. Ráadásul az "egyik legnagyobb", "vezető", "élenjáró" és hasonló jelzők egyáltalán nem bírnak megkülönböztető jelleggel, hiszen versenytársaink egy másik kontextusba helyezve egészen biztosan használhatnák ugyanezeket a kifejezéseket. 
2. Nem érdemes szakszavakat használni, még kevésbé újakat kitalálni Hacsak nincs sokmilliós költségvetésünk, amellyel közismertté tehetünk olyan kifejezéseket, mint "provitamin" vagy "kollagén", nem érdemes úgy fogalmazni vásárlóinkkal történő interakcióink során, hogy az a hétköznapi ember számára érthetetlen legyen. Talán úgy tűnhet, hogy a hangzatos szakszavak professzionális színben tűntetik fel cégünket, valójában azonban azt az érzést kelthetik a fogyasztóban, hogy számára átláthatatlan termékkel vagy szolgáltatással találkozik. A potenciális vevőket ráadásul nem a technológia vagy vállalatunk működése érdekli, hanem hogy tudunk-e érdemben megoldást ajánlani a problémájukra.
3. Nem érdemes közönségsikerre hivatkozni Vállalatunknak bizonyára sok előnye származik abból, ha széles rétegek használják termékeit vagy veszik igénybe szolgáltatásait. A fogyasztó viszont nem szereti hallani, hogy csak azért, mert "mindenki ezt használja", neki is ki kellene próbálnia márkánkat. Ezzel ugyanis akaratlanul azt az érzetet keltjük, hogy ő csupán egy lesz a sok közül, ráadásul elvesszük tőle a lehetőséget, hogy egyénként saját maga döntsön és ítéljen termékünk felől.

Az általános hibák elkövetése helyett érdemesebb magára a célközönségre koncentrálni, és a vállalat által nyújtott megoldások helyett az ő igényeiket és problémáikat megszólítani. Mindez ugyanis csak megfogalmazás kérdése, viszont továbbra is igaz, hogy a fogyasztó alapvetően nem terméket vagy szolgáltatást keres, hanem megoldást bizonyos igényére vagy problémájára. A vásárló szemszögéből megfogalmazott ajánlat pedig azt tükrözi, hogy a vállalat odafigyel a fogyasztóra, ráadásul lehetőséget ad a megkülönböztető pozicionálásra. 


gaborják éva 

Szólj hozzá